GRIEKENLAND 2022 - Eddy & Carine

Van Olympia over Finikounta naar Monemvasia

Vanuit Olympia vertrokken naar Finikounta voor een rit van een goeie 130km. Eerste deel door de bergen, mooie rit.

We zijn in de namiddag rond 15 uur aangekomen bij Kotroni villas in Finikounta. Heel vriendelijke ontvangst door de gastheer. We krijgen een mooie kamer in een villa met alles erop en eraan.

Ervoor zijn we nog gestopt in Methoni, waar een burcht is die ik graag had vastgelegd op video. Op het strand de drone geïnstalleerd en het ding laten opstijgen. Het was de bedoeling om de volledige omtrek van de burcht op film vast te leggen, maar toen de drone aan de kant van de zee boven de burcht zoefde, kreeg ik een melding dat er een veel te strakke wind was. Bovendien verloor ik contact met de drone doordat we achter de muren van de burcht opgesteld waren. Gelukkig komt de drone, normaal gezien, terug als hij contact verliest. En ja hoor, plots hoorden we wat gezoem in de lucht. Ik heb de drone dan maar terug laten komen en laten landen. Ik heb wel een klein filmpje ervan maar het is toch iets. Kijk maar bij de videos.

De volgende dag hebben we het rustig gehouden. Je kan niet steeds actief bezig zijn hé. Wel 's avonds terug lekker gegeten.

De ontbijten in Kotroni Villas worden door gastheer (en vrouw) zelf bereid en worden op de kamer bezorgd, als je een kwartiertje ervoor belt. De ontbijten zijn typisch Grieks, superlekker.

Gisteren zijn we dan weer vertrokken richting derde vinger aan de onderkant van het Griekse vasteland. Einddoel was Monemvasia, een schiereiland met een zo goed als intacte burcht erop. Een pittige rit van zo'n 320 km. Alles verloopt rustig buiten het feit dat de rechtervoorband stilletjes leegloopt en ik om de twee dagen de band een beetje moet oppompen. We moten op het einde wel door piepkleine straatjes om aan ons verblijf te geraken, Villa Cazala. Hier ook weer een heel mooie kamer helemaal bovenaan. Ja, trappen lopen hoort erbij deze vakantie ... We hebben drie terrassen met een superuitzicht op de zee en het schiereiland.

's Avonds zijn we eens Italiaans gaan eten. Het moet niet steeds Grieks zijn, hé, een beetje variatie kan nooit kwaad. Carine eet pennette met 4 kazen en ik ga voor de gegrilde octopus. Helaba, een octopus heeft toch 8 poten (octa) ? En ik krijg er maar 4. Het zal wel weer een gehandicapte octopus geweest zijn of het is een nieuwe soort, een quatropus. En gelukkig maar, ik heb meer dan genoeg met mijn portie. Maar wel, boterzacht en superlekker. Achteraf nog een huisgemaakte tiramisu en een panna cotta. Ik moet Carine wel even bijspringen om de tiramisu soldaat te maken. Amai, wat een stuk.

Vanmorgen weer ontbijt op de kamer geserveerd. Je kan niet denken wat er niet op lag. We hebben zelfs nog zaken in onze frigo moten steken; We kregen het allemaal niet op.

En nu op pad. Ik heb 4 stops ingepland: een wijngoed, een olijfolieperserij, nog een perserij maar waar ze ook honing verkopen en dan grotten.

Er is ongeveer 25% uitgekomen van de geplande stops. Het wijngoed was onvindbaar, de perserij bestond niet meer en de andere perserij en honing was gesloten (of failliet). Het enige wat wel gelukt is zijn de grotten. Maar ... wat een karwei om er te geraken. We moeten ervoor een bergketen over. Supersmalle baantjes, 80 haarspeldbochten, ... En amai als je door een bergdorpje moet rijden. Je kan met moeite door de straatjes. De buitenspiegels raken bijna langs allebei de kanten de huizen, je ziet nergens iets afkomen ... O wee als er een tegenligger is. Dan moet er snel gerekend en gereageerd worden. Maar we geraken erdoor.

Voor wie geïnteresseerd is, staat er een videootje van een minuutje of 4 bij de videos. Gefilmd met de dashcam.

De grotten zelf, Kastania caves, zijn erg mooi. Het zijn niet de grotten van Han, daarvoor moet je bij Bodart zijn, maar ze zijn wel speciaal. Duizenden stalactieten (en ook - mieten maar nier zoveel). De ingang is gewoon een dubbele deur in de wand, vreemd. Maar wel heel interessant.

Teruggekeerd, weer door de bergen natuurlijk, maar nier zo erg in het er naartoe rijden. Voor vanavond hebben we een restaurantje geboekt op het schiereiland. Ziet er chic uit, we zien wel.

Tot later.

Karlien