GRIEKENLAND 2022 - Eddy & Carine

Van Meteora over Delphi naar Olympia

Dag iedereen,

we zijn vertrokken vanuit Meteora voor een lange tocht terug naar het zuiden. Afstand is ongeveer 350 km en we doen daar heel rustig een uurtje of 6 over. Wat we wel nog nooit meegemaakt hebben: we hebben een stuk autostrade gebruikt en over een afstand van ongeveer 50 km zijn we geen enkele auto tegengekomen, noch voor ons, noch achter ons, niemand, zero, 0. Ongelooflijk.

We zijn ook een hele lange brug overgereden, waar we wel 13.70€ tol voor moesten betalen.

Een paar keer gestopt en rond 15 uur aangekomen in Delphi. We hebben weeral een heel mooie kamer en de lift komt rechtsreeks uit in de kamer, we hebben de hele verdieping voor ons.

Het is weer nogal warm, rond de 38°C. Maar we zijn hier maar voor één nacht, want hier is enkel in dit dorp iets te zien, dus moeten we vandaag proberen om alles te bezichtigen. Iedereen heeft wel al eens gehoord van het Orakel van Delphi ... wel, dat was hier.

Delphi ligt op een hoogte van 570 meter op de hellingen van de Griekse berg Parnassus op het kruispunt van belangrijke route van de oude wereld. Het beroemde heiligdom van de god Apollo werd hier gebouwd. De kleinere tempel van Athena Pronaia werd later bijgebouwd. De plek is beroemd vanwege het orakel, een plek waar voorspellingen werden gedaan door priesteressen en priesters.

Op de plek waar Delphi verscheen was een natuurlijke rotsspleet waar dampen uitkwamen die de mensen bedwelmden en hen in staat stelden profetische woorden te spreken. Volgens de legenden was Apollo de aangewezen beschermheer van de mysterieuze oerkracht die uit de rotsspleet opsteeg, en bezat hij zelf ook zulke krachten. Het doorgeven van de profetieën van het orakel was echter voorbehouden aan de priesteres, waarna haar uitingen door de aanwezige priesters werden geïnterpreteerd. Op deze plek werden alle Griekse initiatieven, van het stichten van koloniën tot oorlogen tussen stadstaten goedgekeurd of juist verboden door de god, die via de profetieën en antwoorden van het orakel tot de mensen sprak.

Gisteren zijn we dan in de voormiddag doorgereden naar Olympia. Hier blijven we weer 2 nachten. Dit de laatste tussenstop in het binnenland vooraleer we doorrijden naar de kust. We verblijven in een guesthouse en Damiano, de eigenaar, is een heel aangenaam persoon. Heel vriendelijk en hij legt alles met handen en voeten uit. Wat zijn de beste restaurants, wat kunnen we gaan bezoeken, welke verdere uitstappen kunnen we nog plannen, ...

We krijgen weeral de hele bovenverdieping voor onszelf. Salon, keuken, badkamer, slaapkamer en jawel, een terras van 155m², kijk maar eens.

's Avonds gaan eten bij Oriste, een restaurant bijna naast de deur, alleen het politiebureau zit er nog tussen. Geen voorgerecht dit keer, want we laten ons steeds daardoor verassen en hebben dan moeite om ons hoofdgerecht nog op te eten. We eten vis vandaag, een varkensvis. Nog nooit van gehoord maar wel vers en lekker. Ook wel een dessertje (stuk taart met kataifa) en natuurlijk een stekkerdraad als afsluiter, we houden het bij één Metaxa en één Drambuie.

Vanmorgen na het ontbijt de site van Olympia gaan bezoeken. Dat is hier de bakermat van de Olympische Spelen, maar toen liepen ze hier nog in hun blootje rond. Wij houden onze kleren aan (waarschijnlijk beter voor de andere bezoekers) en we wandelen in de plaats. De Olympische vlam, de toorts waarmee ze door alle landen lopen, wordt hier nog steeds ontstoken bij elke spelen.

Vanavond gaan we eens bij een ander restaurantje eten en houden het rustig. Morgen een kleine trip naar de kust voor de boeg, zo'n 130 km. Komt wel goed ...

Tot dan.

inneke

hallo , een vraagje , mogen jullie niet helemaal op de foto misschien ? hahaha

Claude Kiv

Eens een reisje aan de achterdeur maar daarvoor niet minder interessant.
Opletten dat jullie niet teveel eten want het is daar waarschijnlijk allemaal heel lekker.

Pat. NEVE

Mooie foto reportage. Zo hebben wij ook verlof in Griekenland . Doe zo voort en geniet er van.